Βιταμίνη D: η βιταμίνη του ήλιου

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που ουσιαστικά λειτουργεί σαν ορμόνη με πολλές λειτουργίες στον οργανισμό μας.Η πιο σημαντική από αυτές είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου,καθιστώντας την απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη των οστών(λόγω ασβεστίου).Τα τελευταία χρόνια πολλές μελέτες, με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα, έχουν σαν αντικείμενο τον πιθανό ρόλο της βιταμίνης D στην προφύλαξη από πολλές ασθένειες όπως:

-Σακχαρώδης διαβήτης

-Αρτηριακή υπέρταση

-Διάφορες μορφές καρκίνου

-Ασθένειες από ανεπάρκεια ανοσοποιητικού(λοιμώξεις κλπ)

-Νόσος Alzheimer

-Σκλήρυνση κατά πλάκας

Πώς όμως προμηθεύεται ο οργανισμός μας την απαραίτητη ποσότητα βιταμίνης D?Δύο είναι οι τρόποι:

1)Κυρίως μέσω της παραγωγής της στο δέρμα,η οποία ενεργοποιείται από την ηλιακή ακτινοβολία,ενώ στη συνέχεια ήπαρ και νεφροί συμμετέχουν στη σύνθεση της ενεργούς μορφής

2)Σε μικρό μόνο ποσοστό μέσω της δίαιτας,αφού η βιταμίνη D βρίσκεται σε λίγα τρόφιμα:κρόκος αυγού,μουρουνέλαιο,λιπαρά ψάρια(σολωμός,σαρδέλες,κλπ).Τα τελευταία χρόνια στο εμπόριο κυκλοφορούν και τρόφιμα εμπλουτισμένα σε βιταμίνη D(γαλακτοκομικά,χυμοί).

Και ενώ σύμφωνα με τα παραπάνω θα περιμέναμε οι Μεσογειακοί λαοί να έχουν επάρκεια σε βιταμίνη D λόγω μεγάλης ηλιοφάνειας,συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο:’Eλληνες,Ισπανοί και Ιταλοί παρουσιάζουν τα πιο χαμηλά επίπεδα από τους ευρωπα’ι’κούς λαούς.Αυτό φαίνεται να οφείλεται στη σκουρόχρωμη επιδερμίδα,στην αποφυγή έκθεσης στον ήλιο και στη φτωχή σε λιπαρά ψάρια δίαιτα.Από την άλλη μεριά και για τους αντίθετους λόγους οι Βόρειοι λαοί(Σουηδοί,Νορβηγοί) εμφανίζουν επάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης!

Οι ομάδες του πληθυσμού με μεγαλύτερη πιθανότητα να παρουσιάσουν έλλειψη βιταμίνης D είναι:

-ηλικιωμένοι

-μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες

-παχύσαρκα άτομα(η βιτ.D ως λιποδιαλυτή εγκλωβίζεται στο λιπώδη ιστό)

-βρέφη που σιτίζονται αποκλειστικά με μητρικό γάλα

-άτομα που για διάφορους λόγους δεν εκτίθονται καθόλου στον ήλιο

Σε αυτές τις περιπτώσεις ο γιατρός θα πρέπει να κρίνει εάν χρειάζεται να χορηγηθεί κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης D.

Η σύσταση για το γενικό πληθυσμό έτσι ώστε να εξασφαλίζει την επαρκή ποσότητα βιταμίνης D είναι:

-Συμπεριλαμβάνουμε στη διαιτά μας αυγά και λιπαρά ψάρια(σε μέτριες ποσότητες!)

-Συνιστάται μια μικρή έκθεση στον ήλιο-πχ έκθεση των βραχιόνων μας(ή ισοδύναμη έκταση δέρματος αλλά όχι στο πρόσωπο!)5- 10 λεπτά χωρίς αντηλιακό 3-4 φορές την εβδομάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και περίπου το διπλάσιο χρόνο κατά τους χειμερινούς θα μας εξασφαλίσουν επαρκείς ποσότητες βιταμίνης D χωρίς να ρισκάρουμε από την επιβλαβή δράση του ήλιου (βλ. άρθρο για αντηλιακή προστασία)!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.